W jaki sposób Klienci podejmują decyzję dotyczącą kupna wybranego produktu?

W jaki sposób Klient podejmuje decyzję dotyczącą kupna proponowanego produktu?

To, w jaki metodę przez klienta jest podejmowana decyzja o kupnie, zależy od znacznej ilości czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie dotyczy produktu rutynowego czy również produktu problemowego.

Produkty rutynowe to zazwyczaj produkty o niskich kosztach. Dotyczy to przede wszystkim żywności oraz dodatkowo środków czystości czy też prasy. W sytuacji takich produktów użytkownicy w znaczącej liczbie przypadków bardzo dobrze znają daną klasę produktów, jego odmianę oraz dodatkowo dostępne na rynku marki. W zdecydowanej większości przypadków jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich produktów jest w ogromnej liczbie przypadków niska, klient nie traci w trakcie zakupów zbyt kilka czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Całkiem inaczej jednak sytuacja wygląda w przypadku towarów problemowych. Są to w zdecydowanej większości przypadków produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Może to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania decyzji przez konsumenta można wyróżnić kilka etapów. Tyczy się to w szczególności zakupów problemowych. W wypadku towarów rutynowych proces podejmowania wyborów nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. żeby ze znakomitym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się dokładniej zachowaniom nabywców, które poprzedzają zakup produktu oraz dodatkowo te, które posiadają miejsce już po dokonaniu zakupu. Powinno się tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji , a ponadto ocena sposobów zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.